Dhimbja e shpinës, gabimet që duhen shmangur

Sipas revistës shkencore “The Lancet”, kjo sëmundje është arsyeja kryesore mungesës në punë. Ka disa mënyra për t’u marrë me problemin në një mënyrë racionale. Megjithatë, shumica e pacientëve ende marrin trajtim të gabuar ose joadekuat

Janë gjithmonë numra mbresëlënës, ato të dhimbjes së shpinës: ne e dimë, për shembull, se 80 për qind prej nesh do të vuajnë herët a vonë. Por të dhënat e nxjerra nga “The Lancet” gjatë një botimi të fundit dedikuar kësaj teme janë me të vërtetë shqetësuese: Sot, dhimbja e shpinës është shkaku kryesor i paaftësisë në botë, me rastet më komplekse që rriten me 54 për qind gjatë 25 viteve të fundit dhe madje edhe në vendin tonë është arsyeja kryesore pse mungojmë në punë. Duke pasur parasysh premisat, do të prisnim që problemi të adresohej kudo në mënyrën më të mirë; Në vend të kësaj, ekspertët theksojnë se shumica e pacientëve ende marrin trajtim të gabuar ose joadekuat. Studimet shkencore janë të qarta: dhimbja e shpinës duhet të trajtohet kryesisht me ushtrime specifike, aktivitet fizik të rregullt dhe të mësuarit për të menaxhuar jetën e përditshme, pa qëndruar në një vend. Megjithatë, në të vërtetë, shumica e pacientëve mendojnë se po pushojnë, merr ilaçe për një kohë të gjatë, u nënshtrohet ushtrimeve të panevojshme dhe përfundon në dhomën e urgjencës ose në duart e kirurgut pa pasur nevojë reale.

Një gjysmë katastrofë botërore

Të dhënat e “Lancetit” u referohen dhjetëra vendeve të ndryshme, por fat të keq është i njëjtë kudo: nga Shtetet e Bashkuara, ku opioidet shkojnë më së shumti dhe vetëm një person në dy është i rekomanduar për t’u ushtruar, tek Afrika e Jugut, ku terapia përbëhet vetëm nga analgetikët në 90 për qind të rasteve. Por kë duhet të kontaktojmë në fillim në rast të dhimbjes së shpinës? Në Itali personi i parë që kontaktojmë është gjithmonë mjeku juaj i familjes, pastaj vjen fizioterapisti; sipas një studimi amerikan, megjithatë, edhe fizioterapisti është një zgjedhje e mirë, nëse është hera e parë që na ndodh të kemi dhimbje shpine, sepse kjo redukton recetat e ilaçeve me gati 90 për qind dhe përdorimin e testeve komplekse me 28 për qind. “Anti-inflamatorët, për shembull, janë ilaçet klasike që në disa studime janë treguar superiore ndaj placebo dhe janë një zgjedhje e mirë për disa ditë trajtimi, por disa forma të dhimbjes së shpinës nuk i përgjigjen terapisë. Sfida sot është që të klasifikojmë pacientët më mirë, për të identifikuar nëntipe të ndryshme të dhimbjes së shpinës për të arritur në mënyra më specifike për secilin person”.

Rreth vicioz

“Ideale është gjetja e një fizioterapisti që merret me shtyllën kurrizore, një figurë esenciale kur problemi vazhdon dhe nuk i përgjigjet aktivitetit fizik të rregullt ose terapive posturale, – thotë Donzelli. – Nuk nevojiten as testet diagnostikuese: shumë besojnë se ata duhet t’i nënshtrohen CT ose rezonance magnetike, në fakt në rastin e një episodi të parë shpesh nuk ka nevojë për ndonjë test, ndërsa kur ka një përsëritje ose dhimbja nuk kalon, një radiografi e shtyllës kurrizore mund të mjaftojë. Radiografia, për më tepër, është e dobishme para se të fillojë ndonjë terapi, sepse shërben për të verifikuar që nuk ka keqformime apo kushte të tilla si kundërindikim të ushtrimeve ose manipulimeve të caktuara”. Pas një episodi të dhimbjes së shpinës, keni probleme me ankthin: në të shumtën e rasteve, në fakt, zgjidhet brenda 6-8 javëve. Shqetësimi i tepruar, për më tepër, mund të çojë në përkeqësimin e çështjes, duke hyrë në një rreth vicioz nga i cili bëhet gjithnjë e më e komplikuar për të dalë edhe duke u përpjekur të mbështetemi në terapi nga më të ndryshmet. Prandaj, përkujdesja për përvojën dhe emocionet e pacientit është një pjesë thelbësore e një trajtimi që funksionon”, përfundon Donzelli.

Të dish si të menaxhosh shpinën

Në rast të dhimbjes së shpinës nuk keni nevojë të bëni panik, por mbështetuni te një ekspert i shpinës për të gjetur rrugën që i përshtatet më së miri gjendjes suaj, cilat janë trajtimet që “funksionojnë”? Pranë anti-inflamatorëve dhe ilaçeve të dhimbjes për të menaxhuar menjëherë simptomat, të cilat ende mund të merren për disa ditë dhe sigurisht jo për muaj, strategjitë mund të ndryshojnë, por të gjitha kanë një veçori të përbashkët: ato zgjasin për një kohë të gjatë. Duhet të keni durim, duhet kohë për të mësuar se si ta menaxhoni mirë shpinën. “Pas një episodi të vetëm të dhimbjes së shpinës që është zgjidhur vetë ose pothuajse, mund të jetë e dobishme një shkollë, – vëzhgon mjeku ISICO Sabrina Donzelli. – Ajo ju mëson se si të lëvizni në mënyrën e duhur, se si të bëni stërvitje sërish sepse lëvizja është thelbësore për një shpinë të shëndetshme: gjëja esenciale është të përshtatësh recetën për çdo individ, sepse ka nga ata që duan të vrapojnë, kurse ka të tjerë që bëjnë jetë sedentare që do shikojë për ndonjë yoga ose ndonjë disiplinë më të butë”.

Dhimbje shpine kronike

Ndryshe është rasti i pacientëve më kompleksë, që kanë dhimbje shpine kronike. Qëllimi këtu duhet të jetë zvogëlimi i frekuencës së recidivave dhe të mësohet se si të merren me çdo “krizë” të re. Me kokën para, pastaj me trupin, siç shpjegohet nga fizioterapisti ISICO. Alessandra Negrini: “Dhimbja e ulët e shpinës ka një ndikim të ndryshëm në varësi të asaj se si e jetojmë dhe sa mund ta kushtëzojmë. Nëse provokon frikë ose shkakton ndryshimin e sjelljeve që të mos provohet përsëri dhimbja, është më e mundshme që ajo të përfshijë një paaftësi ose një humbje të vazhdueshme të cilësisë së jetës: në këto raste është e nevojshme të ndërhyjë terapisti, i cili gjithashtu duhet të jetë pak psikolog për të kuptuar atë që pacientja ndjen dhe sidomos për t’i bërë të ditur se dhimbja e shpinës nuk është e “rrezikshme” dhe se mund t’i lejojë një jetë normale. Edhe kjo është një arsye pse duhet kohë: ju nuk duhet ta mbushni pacientin me nocione apo gjëra për të bërë, por ta shihni disa herë për të kontrolluar efektin e indikacioneve dhe ushtrimeve”.

Mjetet për të “kuruar veten”

Hapi i parë është krijimi i një marrëdhënieje besimi me terapistin. “Terapisti duhet t’u japë atyre që vuajnë nga dhimbjet kronike, mjetet për të” kuruar veten”, kurrë nuk duhet të kalojnë mesazhin se pacienti është një subjekt pasiv: për të zgjidhur problemin ju duhet një angazhim në personin e parë – specifikon Negrini. – Gabimi tjetër që nuk duhet të bëhet është ndalimi në përmirësimin e parë: kur pas disa sesioneve simptomat duket se kalojnë, nuk është ende koha për të ndaluar, qëllimi duhet të jetë mirëqenia afatgjatë: një rikthim pas një muaji të “qetësisë” relative mund të anulojë punën e mëparshme”.

Nëse shkaku është një disk i tronditur

Kur dhimbja e shpinës bëhet një shoqërues i përditshëm ose pothuajse, për të kuptuar se nga se shkaktohet, nuk është e pazakontë që pacientët të përfundojnë duke bërë një skanim CT ose imazhe të rezonancës magnetike dhe për të zbuluar një zgjatim të herniuar. Atëherë, ja arsyeja e dhimbjes: si të mos mendojmë se eliminimi i hernies do të thotë lamtumirë dhimbjes së shpinës? Megjithatë, nuk është e thënë, siç shpjegon mjekja ISICO Sabrina Donzelli: “Herniet janë si flokë të bardhë, një shenjë se ne po plakemi. Ato shfaqen tashmë në moshën tridhjetë vjeç dhe mund të gjenden edhe tek ata që nuk kanë pasur kurrë një dhimbje shpine: me fjalë të tjera, jo të gjitha herniet shkaktojnë dhimbje. Por, e kundërta është e vërtetë, domethënë se dhimbja mund të jetë me origjinë nga një hernie: në këto raste, megjithatë, pamja klinike është kaq e dukshme dhe e qartë sa që nuk ka nevojë as për rezonancë për të konfirmuar dyshimin”. Shpesh, dhimbja e shpinës nga hernia është një ngjarje akute, e atyre që shkojnë në dhomën e urgjencës, sepse përpos dhimbjes ka simptoma të tilla si humbja e forcës ose ndjeshmërisë ndaj gjymtyrëve, të shkaktuara nga kompresimi i rrënjës së nervave kurrizore nga e njëjta herni. “Në këto raste, operacioni për ta hequr mund të jetë i nevojshëm, por kjo nuk është gjithmonë rasti nëse problemi është “vetëm” dhimbje – thotë fizioterapisti. Faktorët që kontribuojnë në dhimbjen e shpinës janë kaq shumë që pas operacionit mund të jemi ende në situatën fillestare”.

Si të bëni një parandalim të mirë

A mund të parandalohen dhimbjet e shpinës? Strategjia është gjithashtu shumë e thjeshtë: të mësohemi për të ushtruar aktivitet fizik të rregullt. Në fakt, jeta sedentare është një nga faktorët që favorizojnë dhimbjen e shpinës sepse, siç shpjegon fizioterapisti i ISICO, Alessandra Negrini, “nuk ka qëndrim më të mirë, problemi është joaktiviteti. Duke qëndruar ulur, muskujt që shërbejnë për të na mbajtur në këmbë ose të ulur, punojnë pothuajse në mungesë të ushqimit: ata janë të kontraktuar dhe nuk arrin mirë gjaku, prandaj në fund të një dite ulur para kompjuterit ndihemi shumë të lodhur. Kur ecim ose lëvizim pak, disa muskuj janë të lidhura dhe të tjerët pushojnë, kështu që ngarkesa nuk është e vazhdueshme dhe ndihemi më pak të lodhur”.

Notimi është i mirë (por edhe sportet e tjera)

Cili sport është i mirë për t’u praktikuar nëse vuani nga dhimbja e shpinës? Nuk ka ndonjë që është më i preferueshëm se tjetri, madje edhe noti është i dobishëm në fazën akute kur duhet për të hequr peshën nga një dhimbje e fortë, por nuk është e vetmja mënyrë për të trajnuar dhe forcuar atë, në të vërtetë: kolona është projektuar për t’u marrë me gravitetin dhe prandaj duhet të kërkohet me aktivitete që nuk e eliminojnë atë. Qëllimi është të bëni atë që ju pëlqen më së shumti, në mënyrë që të bëhet zakon i mirë të paktën dy herë në javë: gjë e rëndësishme nuk është të harrojmë një ngrohje të mirë para fillimit dhe shmangies së sporteve që nuk keni trajnuar ose angazhime fizike për të cilat nuk jeni përgatitur, sepse atëherë po që mund të keni dhimbje shpine. Sportet në të cilat ka theksime të veçanta në kolonë si vrapimi, basketbolli ose volejbolli, por edhe një sport asimetrik si tenisi nuk krijon probleme nëse jeni gati dhe ju luani disa orë në javë.

Kërceni në makinë

Fjalëkalimi kundër dhimbjes së shpinës po ndryshon, lajmi i mirë është se është e mundur të bëhet kudo. Edhe duke ecur me makinë. Kjo nuk është një shaka për të inkurajuar sjelljen ekstravagante kur jeni në makinë. Përkundrazi. Alessandra Negrini, në bashkëpunim me fizioterapistët ISICO, ka vënë në zbatim “gjimnastikë në makinë”, një gjimnastikë e vërtetë: sytë mbeten të fiksuara në rrugë, duart mbajnë fort pas timonit dhe këmbët ngjitur në pedale, por ende mund të bëni diçka për të shtrirë muskujt dhe për të zvogëluar dhimbjen nga joaktiviteti që shpesh del në fund të ditës. Për shembull, duke ngritur dhe ulur shpatullat, duke i kthyer ato në të djathtën ose në të majtë, duke e mbajtur kokën akoma, duke e çuar përpara mjekrën dhe pastaj duke e larguar kokën nga mbështetja e kokës, duke ngritur në mënyrë alternative ulëset ose duke u përkulur përpara me gjoks. “Ju gjithashtu mund të bëni “lëvizje barku”: filloni me kurrizin tuaj mbrapa në pjesën e pasme dhe rrotulloni legenin përpara derisa të shkëputeni sa më shumë të jetë e mundur gjithë shpinën, ndërsa shpatullat qëndrojnë në vend. Pas ritmit të këngës në radio ju mbani pozicionin për disa sekonda dhe pastaj ktheheni dhe e përsëritni të paktën 5 herë. Duke bërë kështu sigurisht që do të arrini në destinacion më pak nervozë”, siguron Alessandra Negrini. /Shqip

S'KA KOMENTE

PËRGJIGJU